‘Gestructureerd aanbieden zelfmanagementeducatie bij diabetes niet vanzelfsprekend. Tijd voor verandering?
Zie voor het hele artikel: De eerstelijns 2016
In dit artikel wordt verwezen naar de volgende literatuurbronnen:
- International Diabetes Federation Clinical Guidelines Task Force. Global Guideline for Type 2 Diabetes. Brussels: International Diabetes Federation 2012.
- American Diabetes Assiciation. Standards of medical care in diabetes-2013. Diabetes Care 2013;36(Suppl. 1): S11-66.
- National Institute for Clinical Excellence. Guidance on the use of patient-education models for diabetes. Technology Appraisal 60. Londen: National Institute for Clinical Excellence, 2003.
- Nederlandse Diabetes Federatie (NDF). Commissie Educatie en Voorlichting. Zelfmanagementeducatie bij diabetes. Een raamwerk voor competenties van zorgprofessionals, 2011.
- Deakin TA, Cade JE, Williams R, Greenwood DC. Structured patient education: the Diabetes X-PERT programme makes a difference. Diabetes Med 2006; 944-954.
- Duncan I, Birkmeyer C, Coughlin S, Qijuan L, Sherr D, Boren S. Asessing the value of diabetes education. Diabetes Educ 2009; 35:752-760.